Kaakgewrichtsklachten

Kaakgewrichtsklachten hebben te maken met uw gebit, uw kaakgewricht of uw kaakspieren. In veel gevallen vinden mensen het lastig om de exacte locatie van deze aangezichtspijn aan te duiden. U kunt hiervoor wel bij Tandheelkunde Kliniek Blaricum terecht. Wij beschikken over geavanceerde apparatuur om de oorzaak van de pijn te identificeren en gebit gerelateerde klachten op te lossen.

Symptomen van kaakgewrichtsklachten

Er zijn diverse symptomen van kaakgewrichtsklachten (aangezichtspijn). Er kan hiervan sprake zijn als u pijn ondervindt bij het kauwen, een vermoeid en stijf gevoel heeft in u kauwspieren, uw mond beperkt kunt openen of als u regelmatig een knappend geluid hoort bij het openen of sluiten van uw mond. Vaak gaan deze klachten gepaard met hoofdpijn, oorpijn of een aanhoudende vermoeidheid. De pijn kan ook doorstralen naar de schouders en nek.

Oorzaak van kaakgewrichtsklachten

In veel gevallen kan overbelasting van tanden of kiezen een oorzaak zijn van kaakgewrichtsklachten. Deze klachten kunnen bij iedereen en op elke leeftijd voorkomen. Tandheelkunde Kliniek Blaricum heeft unieke apparatuur om de overbelasting van tanden of kiezen te meten. Hiervoor maken we gebruik van de T-scan.

Wilt u meer informatie over Kaakgewrichtsklachten?

Geavanceerde inzichten door gebruik te maken van de T-scan

De T-scan is een geavanceerd digitaal occlusie analyse systeem. Het is een uitstekend instrument voor het maken van nauwkeurige digitale occlusies en articulatie analyses. De T-scan helpt bij het verkrijgen van accurate informatie over de gezondheid van uw gebit en kan dit op een zeer geavanceerde manier visualiseren. Om de meest accurate beetregistratie mogelijk te maken wordt er gebruik gemaakt van een flinterdunne HD sensor in combinatie met de meest moderne computertechniek.

Behandeling van gebit gerelateerde kaakgewrichtsklachten

In veel gevallen is er géén directe noodzaak om gebit gerelateerde kaakgewrichtsklachten te behandelen. De tandarts zal de inzichten uit de analyse van de T-scan uiteraard met u bespreken. Er bestaat een mogelijkheid dat de tandarts u zal doorverwijzen naar een fysiotherapeut of u adviseert specifieke medicatie te gebruiken.

Bij een eventuele behandeling kan er gekozen worden om een stabilisatie opbeetplaat (ook wel splint) te gebruiken. Dit is een kunsthars plaatje dat precies op uw tanden past. De splint wordt meestal alleen gedurende de nacht gedragen. Uiteraard kunnen we de gehele behandeling zelf uitvoeren en zullen wij u hiervoor niet doorverwijzen.

Meer informatie

Voor meer informatie over kaakgewrichtsklachten en een eventuele behandeling hiervan kunt u altijd terecht bij uw tandarts. We vinden het belangrijk dat u precies weet wat we doen en waarom we bepaalde keuzes maken. Aarzel niet om contact met ons op te nemen en al uw vragen te stellen. We nemen graag de tijd voor u.